mariamaruschka

Alla inlägg den 21 januari 2011

Av Maria Forsberg - 21 januari 2011 11:51

Det undrar jag när det kommer till förskolorna! Skulle vara roligt att få veta hur dom tänker eller varför dom gör si eller så!!


Jag var på utvecklingssamtal för min lilla virvelvind (3 år) igår och under samtalet så får jag veta att dom tänker byta avdelning på honom redan till hösten, då ska ni veta att han redan går på syskonavdelningen men dom ska flytta över honom till där 6 åringarna går pga att praktiskt taget alla försvinner ifrån den avdelningen till hösten.

Nu är det så att virvelvinden är väldigt aktiv, impulsstyrd och har ett jäkla humör, det han behöver är att man sätter gränser och att han får hålla sina rutiner.

När han kom till sin avd i höstas så självklart fungerade inte allt till en början då allt var nytt, idag funkar det SUPER, jämför man honom från då till nu så är det nästan som en helt ny liten människa. Förr kunde han t. ex INTE gå i korridoren eller ute på gården, han sprang, dom brukade skoja om att han inte visste vad gå var för någonting. Idag går han jättefint i både korridoren och på gården.

Men nu vill dom flytta på honom bara för att dom måste flytta över barn, några barn ska dom dock behålla som får gå kvar.


Jag är en sådan föräldrer som inte håller tyst jag säger vad jag tycker och tänker, dom är där för min son och inte tvärtom. Och det är det som är så bra med fröknarna som han har idag dom vet att jag säger till om det är något och att dom kan komma till mig och vara helt öppna, vi samarbetar för virvelvindens bästa.

Men någonstans nu så har det blivit totalt fel.....


Jag tar tjuren vid hornen direkt och ringer förskolechefen och ifrågasätter hur dom har tänkt sig att det här ska fungera?

Här har vi ett barn som är i stort behov av sina rutiner och gränser och dessutom får man resurstimmar för att hjälpa honom.

Nu när äntligen fungerar och han har landat så ska man riva upp det och börja om från början, ny personal, ny lokal. Det här skulle bli hans 3 avd på 2 år.

Har man verkligen gjort det som är bäst för HONOM?? Har man verkligen tagit hans BEHOV i beaktande? Vad är BÄST för virvelvinden?

Jag anser inte att det är att byta avd, låt honom gå 1 år till så att han får växa på sig och kan börja tala om själv hur han känner och tycker.

Jag lovades att man skulle se över det här och prata igenom det.


Så nu får vi se vad som händer, fortsättning följer....

 

  Maria  

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Dagens ord....

Search for yourself, by yourself.
Do not allow others to make your path for you.
It is your road, and yours alone.
Others may walk it with you,
but no one can walk it for you.

Mixpod

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<<
Januari 2011 >>>

Besöksräknare

besöksräknare

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Bloggvärde

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards