mariamaruschka

Alla inlägg under april 2011

Av Maria Forsberg - 27 april 2011 06:23

det gillar jag.. =)

Igår åkte grodan till Turkiet med sin mormor, men han åkte hem till henne redan i måndagskväll eftersom vi jobbade. Jag är en otroligt känslig mamma så när han skulle åka kunde jag inte hålla tårarna tillbaka och då tittar grodan på mig och säger - men mamma gråter du? ja svarade jag, men det är inga ledsna tårar jag bara älskar dig så mkt och kommer att sakna dig, han svarar mig - men krama mig hårt då, vilket jag oxå gjorde, då brister han ut med - mamma ta inte död på mig. Dom uttrycker sig så härligt i den åldern tycker jag, min lilla plutt   , som börjar bli så stor....

Jag fick sms igårkväll när dom landat att allt hade gått bra och att grodan hade tyckt det var kul att flyga.

Nu är det dax att snart dra iväg till jobbet. Ha en bra dag.... hoppas    tänker titta fram oxå....


 

Av Maria Forsberg - 25 april 2011 08:49

Först vill jag bara börja med att säga att jag varmt rekommenderar ALLA att åka till Barcelona det finns så otroligt mkt att göra & se, vi var ju där i 4 dagar, 3 dagar som vi kunde gå/åka runt och titta, men det finns inte en chans att man hinner med allt man vill se. Jag säger bara det att jag kommer att åka tillbaka till barcelona någon dag.

Vi började dagen när vi anlände med att åka till hotellet för att ställa in våra väskor då hotellrummet inte var klar och vi var väldigt tidiga, men ni får lite bilder på hotellet, rummet & takterassen.

   http://www.hoteles-silken.com/gran-hotel-havana-barcelona/

Jag har skrivit på bilderna vad det är, det är bara dubbelklicka på bilderna så blir dom större.

        

     

Sängen var helt underbar att sova i tycker jag, i vanliga fall brukar jag känna lite i ryggen när man sover i en annan säng men inte i den här.

Nu kommer det lite bilder från takterassen, tyvärr hann vi aldrig utnyttja den.

     

När vi varit på hotellet och lämnat av våra saker skulle vi gå och köpa biljett så att vi kunde åka metro/buss och det var inte det lättaste, vi hade fått hjälp på hotellet med vad vi skulle fråga efter men det är så svårt när dom inte pratar engelska och inte kan förklara vad det är dom vill säga. Men vi lyckades iallafall till slut   .

Först verkade det så krångligt men vi fick häng på det och då åkte vi metron utan att fråga om hur vi skulle åka utan vi kollade bara på deras linje, kom man till en station som hette paral-el så visste man att där kunde man byta linje men självklart kunde man byta på vissa andra också där det inte stod paral-el. Första dagen åkte vi iallafall till världsberömda Camp Nou, innan vi gick in stannade vi till vid en uteservering och åt en lättare lunch & Mattias fick ta sin 1:a öl....

     

Så underbart och bara sitta ner på en uteservering & titta på folk, något vi båda la märke till var att många som kom med barnvagnar med små barn troligtvis var farmor/mormor eller farfar/morfar.

Nu kommer en hel del bilder som jag tagit på Camp Nou....

       

         

         

  Den här bucklan vann Barcelona 1954.

Och självklart måste jag visa några bilder på planen & läktarna, men ni kan inte förstå hur stort det verkligen är, jag vet att Mattias pratat om det sen han var där för 4 år sen men att det var så här stort.

        

Jag har aldrig varit speciellt sportintresserad, det har väl blivit lite mer så sen jag träffade Mattias men jag skulle ljuga om jag inte sa att det inte känndes lite speciellt att t. ex varit i omklädningsrummet eller gå gången upp mot planen där spelarna marscherar ut och sätter sig på avbytarbänkarna där troligtvis ett av världens bästa lag & spelare har sin hemma arena. Enligt mig ett måste om man besöker Barcelona.

På kvällen vandrade vi ner för La Rambla till hamnen, påväg ner går man även förbi barcelonas största matmarknad....

     

Alla stånd var välfyllda och det såg fräscht ut, men vid köttet fick jag skynda mig förbi, jag klarar bara inte av när det luktar så jag får kväljningar.

Utefter ramblan står det ju även en hel del försäljare med allt från souvenirer till blommor, blomsterarrangemangen var verkligen otroligt vackra, du kunde få en STOR blomsterbukett för 100 svenksa kronor, hade jag bott i barcelona skulle jag alltid ha färska blommor   .

Men det det fanns mest av var människor som klätt ut och spraymålat sig som stod helt stilla och rörde sig först när man la ett mynt i deras burk och den som var klar bäst var den här killen..

  Helt otroligt duktig.

Väl nere i hamnen stannade jag till för att fotografera lite innan vi tog bron över till ett shoppingcenter.

        

                                                  
                          Här i vattnet var fiskarna.


Sen var vi ju även förbi La Sagrada Familia, vi skulle ha gått in men kön var över 1 km låååång, men jag fick ju se den utifrån den är mäktig och stor.

        

Andra kvällen gick vi på en restaurang som låg i närheten av vårat hotell, kvällen innan hade vi inte haft tur med maten så vi hoppades att vi skulle ha bättre tur nu, men stackars Mattias fick verkligen in något som inte såg gott ut själv hade jag nog inte ätit det, såhär i efterhand kan man skratta åt det men just då var han rätt uppgiven, själv hade jag tagit ett säkert kort och beställt in en pizza, förrätten var jättegod, bröd med tomat. Vår servitör som var en gammal gubbe pratade ju självklart inte engelska, Mattias försökte fråga men det gick inte så han tog grilled meat på menyn och då ska ni veta att vi fick menyn för engelska men in kommer det en tallrik med en bit grillad lamm, en konstigt bit grillad kyckling och något annat kött samt en grillad typisk spansk korv och en korv som såg ut som blodkorv totalt svart, det såg fan inte ätbart ut men jag delade med mig av min pizza, hahaha   . Jag tog ju självklart en bild på restaurangen.

     

Förrutom allt det här vi gått i massor, vi kunde gå på en gata för att sen bara välja en tvärgata. Efter en lång promenad kom vi hit och jag bara kände att jag var tvungen att ta kort. Jag tycker att den påminner om triumfbågen i paris.

      

När jag tar bilden på palmallén står jag i "triumfbågen"  

Det var dom bilderna jag tänkte dela med mig av, men en slutsumering så är jag mer än  nöjd med våran resa till barcelona och rekommenderar det varmt. Nu har jag resan till Malta att se framemot i augusti med mkt   .


 


      



Av Maria Forsberg - 25 april 2011 07:55

Nu har jag inte skrivit något i bloggen på nästan 2 veckor och det har ju inte hänt tidigare, men det har varit mycket med att först vara i barcelona och sen började jag nytt jobb direkt när jag kom hem. Men nu ska jag sätta mig och göra ett lååångt blogginlägg med en hel del bilder av när jag & Mattias var i barcelona.


 

Av Maria Forsberg - 12 april 2011 09:39

Usch vad trött jag blir, internet här på hotellet är skit, jag kan inte ladda upp några bilder tyvärr så ni som vill se får snällt vänta tills jag kommer hem och kan lägga upp dom, jag lovar att göra det så fort som möjligt.

Nu ska Mattias & jag bege oss ut på stan igen, vi får se vad vi får uppleva idag för äventyr....


 

Av Maria Forsberg - 11 april 2011 17:09

Gud vad skönt det är att vara framme   .

Morgonen började med att jag gick upp vid 02,30, jag vill gärna ha lite tid på mig och inte behöva stressa så jag fick smyga runt för att inte väcka alla. Jag vill kunna sitta i lugn och ro å dricka min kopp med vaniljte när jag går upp och självklart vill jag även hinna göra mig iordning.

Vi blev hämtade av Per vid 04,15 men tjej som jag är så kan jag inte alltid hålla tiden så jag kom ner 15 min senare. Men vi var på arlanda kl 05,00.

Då gick vi och checkade in bagaget och sen genom säkerhetskontrollen, och bakom mig i den kön stod faktiskt Uri Geller, han som är med på kanal 5´s program Fenomen.

Mattias & jag passade på att äta frukost innan det var dags att gå till gaten och när vi sitter där kommer Johan Rehborg (solsidan) och ska också flyga till barcelona, kändistätt värre   .


Jag trodde att jag skulle klara starten bättre den här gången, jag var jättelugn och sansad men när vi skulle till att starta så kändes det som att dom skulle starta med en rivstart och den starten gillar jag INTE, det känns bättre när dom tar fart och lyfter inte när dom står still och spinner och sen släpper, jag rent ut sagt hatar det, och då kom tårarna och jag fick panik men väl uppe så går det ju bättre jag kunde till och med vila.


Väl framme tog vi en taxi till hotellet: Silken Gran Hotel Havana, där fick vi ställa in väskorna eftersom rummet inte var klart men vi fick mycket hjälp av piccolon som Mattias & jag senare döpte till Pedro (vi vet inte vad han heter men ska fråga och därför fick han ett tillfälligt namn) han frågade vad vi ville göra och så visade han oss hur man skulle åka med tåget och vart vi kunde köpa biljett.

Först tänkte jag visa bilder på hotellet & vårat rum....



Just nu verkar det inte som att internet vill samarbeta så jag återkommer med bilderna....



Av Maria Forsberg - 10 april 2011 07:23

Imorgon bär det äntligen av till Barcelona, det ska bli mysigt att få ha Mattias för mig själv några dagar, och se varför han pratar så mkt om barcelona, det är verkligen en stad som han verkar gilla och vill visa mig och bara det i sig gör det ju speciellt.

Kollade precis in vädret för imorgon och det ska ligga runt 24 grader och det klagar jag inte över   , ska bli såå skönt med lite värme och   .

Resten av veckan ska tempen ligga på mellan 20-23 grader, men det kan ju alltid ändras. Jag ska verkligen försöka på kvällarna att blogga och lägga upp bilder på vad jag gjort och sett.


Om det är någon som varit i barcelona och har något tips på vad man borde se eller restaurangtips så skriv gärna några rader.


 

Av Maria Forsberg - 9 april 2011 06:24

Känner att jag måste skriva av mig lite om läget om grodan, något både dåligt & roligt.

Veckan började med att grodan klagade över att han hade ont i örat, veckan innan (29 mars) var vi och kollade hörseln på grodan pga att han är ett s.k öronbarn & har en språkstörning, testet kom inte tillbaka så positivt ifrån audiologen men hans örondoktor tittade även i öronen och såg en sårskorpa på trumhinnan från en öroninflammation och dessutom så fanns det vatten i örat. Vi fick då örondroppar, TERRACORTRIL med POLYMYXIN B som han skulle ha 3 droppar 2 gånger om dagen och det har fungerat bra, men så började han ju klaga på att det gjorde ont så jag fick en akuttid till hans örondoktor, hon fick först städa ur örat eftersom vi använt dropparna  och där fick hon ut förra sårskorpan och då kunde hon se att han hade en fullt utvecklad öroninflammation (innan hon städat ur örat kunde hon se hur det pulserade sa hon) så nu går han på en dunderkur pencillin & ska tillbaka på måndag igen, men då får han gå dit med mormor då jag kommer befinna mig i BARCELONA!

Det tråkiga med det hela är att det här var grodans 3:e öroninflammation på 7 veckor, varför, varför just han kan jag känna, har inte han redan haft sin beskärda del av problem och sjukdomar, varför ska allt hända just honom? När jag tänker & känner såhär så brukar jag ändå försöka pusha mig att tänka som så att det kunde vara värre, hans problem kan man ju iallafall bota och han lever tack och lov. Min älskade lilla groda   .


Och nu till det roliga, ni som läst min blogg  har ju också läst om grodans språkstörning, nu är det så att när dom ska till att sluta på språkförskolan så tar dom in en oberoende psykolog som gör ett psykologutlåtande för att göra en kognitiv bedömning inför skolstarten.

Man använder sig av WPPSI-testet. Testet består av ett antal deltest där varje sådant mäter någon aspekt av barnets begåvning. Några uppgifter har verbal karaktär, några är icke-verbala, s.k performanceuppgifter, med det menas att barnet använder händerna i lösandet av uppgifter och förståelse för vad som skall göras.


Det verbala deltesten avser att mäta olika aspekter av verbal förståelse, slutledningsförmåga, tillägnad kunskap och minne.

Här gjorde man tre olika verbala tester och fick allra bäst resultat på deltestet "ordförråd" där han ombads att med egna ord beskriva innebörden av olika ord. Hans verbala intelligenskvot blev genomsnittlig.


Performancedel: På den icke-verbala delen av testen når grodan ännu bättre resultat. På två deltest "blockmönster" och "matriser"  ligger han som sina jämnåriga men på testet "bildkategorier" når han ett mycket högt resultat. Dom uppgifterna innebär att i en allt ökande svårighets- och abstraktionsgrad finna samband mellan olika objekt. Så på det här deltestet får han ett högt genomsnittligt resultat. (  )


Snabbhetstest: Här ligger grodan straxt under genomsnittet, här under det sista testet "kodning" märks det särskilt tydligt att grodan har svårt att memorera de figurer som han ska använda sig av och behöver använda sig av det "facit" som erbjuds.


Men det sammantagna resultatet blir att han ligger i nivå med genomsnittet för alla barn i grodans ålder.

Gissa hur kul det var för mig och Mattias att få läsa det här, vi blev så himla stolta & glada.

Och som grodans logoped sa att det här pappret visar ju faktiskt att han är riktigt duktig och att skolan inte kan komma att säga något sen om att dom inte tycker att han ligger där han borde.

Psykologen som gjorde testet gjorde också en bedömning på att grodan behöver en resurs i skolan som hjälper honom i dom situationer som är jobbigast för honom.

Så nu ska jag lämna in en kopia till skolan också.


Nu ska jag ta och göra lite frullebulle, sen är dagen fullspäckad, killarna i familjen ska klippas det ska handlas för nästa vecka så dom har mat när jag & Mattias är i barcelona.

Ha en underbar lördag....


 

Av Maria Forsberg - 7 april 2011 18:20

Haha fan vad häftigt. Jag var igår och läste runt lite på andras bloggar och då var det en tjej som hade mixpod på sin sida tyckte det var jättehäftigt så jag har suttit och pulat lite med det idag och lyckades få till den så att den faktiskt även fungerar på min blogg. Nice och komma in på någons blogg och kunna få lyssna lite på musik också inte helt fel tycker jag   .

Hoppas ni gillar lite av min musik som jag lagt in...   


 

Presentation

Dagens ord....

Search for yourself, by yourself.
Do not allow others to make your path for you.
It is your road, and yours alone.
Others may walk it with you,
but no one can walk it for you.

Mixpod

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Besöksräknare

besöksräknare

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Bloggvärde

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards