mariamaruschka

Alla inlägg under mars 2011

Av Maria Forsberg - 31 mars 2011 06:43

I tisdags hade ju jag och grodan en hektisk dag, jag somnade lika fort som killarna på kvällen när det var dags för sängen.


Först på morgonen gick jag och grodan å hälsade på i skolan samt hos en av lärarna som han kommer att ha, hon visade oss runt i lokalerna där han troligtvis kommer att tillbringa en del tid. Grodan ska ju vara inskriven i årskurs 1 men dom pedagogiska bitarna kommer han göra med 6 års klassen pga hans språkstörning. Grodan verkar jättetaggad nu till att börja skolan och det är roligt att se, vi ska komma tillbaka om någon vecka igen men då vara med på en lektion och få träffa hans blivande klasskamrater.

Läraren han dessutom kommer att ha (som har 6 årsklassen) har jobbat många år tillsammans med grodans farmor som är förskolepedagog och hon säger att vi får en bra fröken med skinn på näsan och det känns bra när man får höra det från någon som faktiskt har jobbat med henne.   


Efter det hann vi hem en stund och ladda om för att sen åka till grodans örondoktor och göra hans hörseltest. Grodan har ju dom senaste 6 veckorna haft öroninflammation 2 gånger och det kunde hon se, han hade en sårskorpa och vatten i örat men hon kunde se att det ändå kom in luft i örat.

Sen fick han göra hörseltestet och som vi förstått så gick ju inte det så jättebra, förhoppningsvis pga att sårskorpan satt kvar, men vi fick örondroppar som han nu ska använda i 10 dagar och sen ska han komma tillbaka om 2 veckor och då ska hon städa örat så får vi se hur det ser ut.

För ca 1 ½ år sedan tog man ju ut röret ur grodans högeröra och i samband med det så ville hans örondoktor att man skulle skrapa honom bakom näsan (på köttbullen som hon brukar kalla den) men läkaren på Sophiahemmet tyckte inte att det behövdes. Men i tisdags såg hon att han har vävnad där och vill att man ska skrapa bakom näsan, så det är nästa steg att hon skickar papper till sophiahemmet för en skrapning och med det hoppas hon på att dom här öroninflammationerna ska upphöra som han haft sen röret togs ut och tyvärr om det inte blir någon bättring så tror iallafall jag att dom kommer att sätta in ett nytt rör i örat.

Men nu är första steget att köra på med örondropparna.


 

Av Maria Forsberg - 30 mars 2011 17:12

Här är filmen som jag var och såg på bio med 2 av mina killar i lördags, filmen heter Rango och handlar om en kameleont. Personligen så tyckte jag inte att filmen var direkt någon höjdare,  men grodan gillade den och det var ju huvudsaken, jag tänkte att jag skulle lägga upp en trailer på filmen. Tyvärr är den inte på svenska.


 

Av Maria Forsberg - 29 mars 2011 06:54

Måste bara få skriva av mig om en sak som hände i lördags när vi skulle åka in till stan.

Det var vid tunnelbanan och min mamma skulle ju ha hand om virvelvinden medans jag gick på bio med mina äldsta killar, nu är det så att virvelvinden älskar att åka tunnelbana så min mamma bestämde sig för att göra det med honom och följa oss en bit på vägen, vi hann självklart upp precis när tunnelbanan kommer och mamma står i rulltrappan med vagnen, jag frågar då snällt föraren om han kan vänta och får lite av en chock när han vänder sig mot mig och snäser till - Nä det har jag inte lust med, ni får faktiskt passa tiden, vart är hon då?? Mamma kom precis då och jag var trevlig nog och vände mig till föraren och sa tack. Hade jag inte haft mina barn med mig så hade jag frågat vad fan som var fel med honom, jag frågade faktiskt bara han hade inte behövt svara mig på det där sättet. Det där är ett praktexempel på en person som valt helt FEL yrke och som inte borde jobba med service. Det är bara så synd dom kanske inte är många dom här sur/grinig gubbar/tanter som jobbar så här men dom förstör så mkt för dom som faktiskt är väldigt trevliga och gillar sina jobb. Tänk om jag som jobbat som receptionist/telefonist suttit och svarat alla kunder på samma sätt, haha, jag hade nog inte blivit långlivad där inte.

Bara så himla synd tycker jag, det här har verkligen stört mig men det känns skönt nu när jag fått ur mig det.


Nu ska jag gör mig och barnen iordning, idag ska grodan vara hemma med mig. Först ska vi lämna virvelvinden på dagis, sen tänkte vi gå och hälsa på i skolan och klassen där han ska börja, det ser grodan framemot..   

Sen är det tänkt att vi måste hitta nya gummistövlar till honom och sen så har vi tid hos hans örondoktor och tid för att göra ett nytt hörseltest.

Så dagen är fullspäckad. Jo jag måste ju skriva om filmen vi var och såg i lördags också, för min del ingen höjdare, men jag tänkte se om jag hittar en trailer som jag kan lägga upp, nu måste jag skynda mig.


 

Bio

Av Maria Forsberg - 26 mars 2011 10:06

Idag ska jag ha en mysdag med grodan & prinsen (mina 2 äldsta killar) vi ska åka in till stan och gå på bio, jag skriver lite senare om filmen. Sen ska jag och grodan gå på simskola, han börjar sin nya kurs idag. Ha en soliga dag allihopa   


 

Av Maria Forsberg - 22 mars 2011 19:38

Idag hade jag & Mattias möte i grodans blivande skola med bitr rektorn och kvinnan (vet inte vad hon har för titel) som jobbar med att se till att barn med särkilda behov får den hjälpen dom behöver.

Dom båda tyckte att dokumentet som grodans pedagoger skrivit på förskolan var väldigt bra och innehållsrikt. Nu ska jag bara komplettera med papprena från hans örondoktor och barnläkare för att påvisa sjukdomshistorian.

Det verkar verkligen som om dom har tagit till sig det här, både jag och Mattias kännde så för vi frågade hur det skulle bli om det mot förmodan blir så att vi inte får några pengar för att grodan ska få en resurs vad händer då? Och då sa dom som så att det är skolans skyldighet att se till att han får den hjälpen han behöver dessutom har vi ett underlag på det, skolan får ju pengar avsatta för barn med särskilda behov och då får dom försöka göra det bästa av situationen, så i vilket fall som helst så kommer han att få hjälp.

Och dom kommer att sätta igång redan nu för att "rodda" hem det hela och se till så att allt redan är klart när han börjar i höst.


Dessutom har jag tagit kontakt med grodans logoped som började hans behandling och hjälpte oss att ansöka till bamse, eftersom han slutar på bamse så kommer han inte att ha någon logoped som jobbar med honom och jag vill inte bara att det ska ta stopp då skolan inte har vare sig en logoped eller talpedagog som jobbar med skolan, så jag kontaktade henne för att se om hon kunde tänka sig att ta sig an grodan igen och det ville hon mer än gärna, hon såg fram emot att få träffa grodan igen och se vilka framsteg han har gjort, det blir nästan 2 år sedan dom träffades sist. Och jag tycker också att det ska bli kul hon är en helt underbar person/logoped.

Nu ska jag nattelinatta boyzen....


 

Av Maria Forsberg - 19 mars 2011 19:37

Igentligen hade vi tänkt gå på museeum idag men det var ju så otroligt vackert väder att vi tänkte att vi skulle utnyttja det istället. Vi bestämde med barnens farmor & farfar att vi skulle träffas vid Lida och gå mullestigen.

Där har dom ju även en väldigt bra pulkabacke dit många åker om vintern med sina barn, tyvärr trodde vi inte att det skulle vara så mkt snö kvar i backen men tji fick vi den var ju alldeles perfekt men vi hade turen på våran sida så det fanns stjärlappar att låna och dom hittade ju självklart virvelvinden   .

Här kommer några bilder på honom i backen....

         

Dubbelklicka på bilderna så blir dom större....

Sen gick vi vidare till mullestigen, där farmor tog över och läste i mulleprogrammet och hjälpte killarna att leta efter mulle.

         

   Vi hade en helt underbar dag i skogen....  

Sen åkte vi hem till svärföräldrarna där grillen togs fram för första gången iår, det blev lite grillad korv med bröd. Till och med jag fastnade på en bild tillsammans med svärmor. Båda två är riktiga soldyrkare....

      

På baksidan av deras hus har dom en utomhuspool som ser ut som en badtunna där barnen älskar att bada, grodan var straxt under året när han började bada i den och varje gång vi är där och hälsar på så vill både grodan och virvelvinden bada, grodan skulle kunna vara i hur länge som helst han älskar verkligen att bada, idag fick farmor säga till grodan och hans kusin att gå upp, då hade dom badat lätt över 1 timme. Grodan älskar att spexa på sina kort, virvelvinden älskar sina vattenpistoler allt där det gärna händer något eller med   .

         

Efter ett låååångt bad kom killarna in och vi satt alla och myste i vardagsrummet och tittade på djungelboken, men killarna kan aldrig sitta för länge innan det börjar klia i fingrarna och dom börjar busa med varandra, tänkte bjuda på en sista bild på mina "små" älsklingar....

  

 

  

Av Maria Forsberg - 19 mars 2011 11:25

Vi var och köpte gympaskor till killarna igår för härom dagen fick man ju riktiga vårkänslor. Men det är väl likabra och köpa så har man det gjort när väl våren tänker komma, men jag tänkte iallafall visa skorna som dom valde, virvelvinden valde helt själv och grodan fick lite hjälp för dom skorna han ville ha fanns inte i hans storlek.

Dom här skorna valde grodan tillslut....  

Och dom här nedan valde virvelvinden....

 Inte helt oväntat val av virvelvinden..

 

     

Av Maria Forsberg - 19 mars 2011 07:45

Nu är det inte långt kvar tills Mattias och jag ska åka till Barcelona, på måndag är det BARA 3 veckor kvar. Mattias var ju där jan 07 och har pratat om det sen dess, jag har även en tjejkompis som varit där och säger att det är ett ställe som hon absolut vill åka tillbaka till någongång. Så det ska bli spännande att se om jag kommer att gilla staden lika mycket som dom gör. Just nu ser jag fram mot att få se alla palmer   . Låter kanske lite töntigt men jag är inte den mest beresta personen, jag har varit 2 gånger i tjeckien i tonåren med en gammal kompis i hennes familjehus och vi stannade där i 6veckor åt gången. Men jag har å andra sidan aldrig haft det behovet som andra kanske känner utan det är först nu som jag börjat få lite "blodad tand" sen jag träffade Mattias.

 

Men det som ändå är det lite komiska i det här är ju att jag är totalt FLYGRÄDD, speciellt vid start när jag väl är uppe går det bättre, jag får en grymjävlig dödsångest. Och det är för att jag reser utan barnen, det enda jag kan tänka då på är att om jag och Mattias dör så har våra pojkar ingen mamma & pappa sen, (visst dom har ju övriga släkten, men mamma & pappa är ju ändå mamma & pappa) och sen sitter jag och kommer på ALLT jag INTE sagt till dom  innan jag åkte. Jag vet ju att allt det här bottnar i att när jag var liten var min största rädsla att min mamma skulle dö ifrån mig eftersom jag bara hade henne, min biologiska far har ju lyst med sin frånvaro, så det blir väl lätt så att man tyr sig extremt mycket till den man har.

 

Men det har ändå gått framåt, första gången Mattias och jag skulle flyga så flög vi ner till malmö, jag väntade virvelvinden då, Mattias visste bara att jag flygit ett litet plan när jag var runt 10 år och då svimmade jag, vi flög med en vän till mamma och han gjorde lite konster så det kanske inte var så konstigt att jag svimmade   .

Men jag såg ändå fram mot det här men så fort planet började backa ut så kom tårarna, när planet stannade till så grät jag redan okontrollerat och när väl planet lyfte började jag hyperventilera, jag vet i efterhand att Mattias berättat för mig att han under den här tiden suttit och undrat över vad tusan han utsatt mig för, men så fort vi kommit upp blev allt bättre och jag kunde lugna ner mig. Men det var absolut den värsta starten jag gillar INTE när dom stannar och gasar på motorerna och släpper så man lyfter på en gång, nu har jag haft turen att gångerna efter det så har man startat på för mig dom "vanliga" sättet då dom kör och lyfter eftersom och det upplever jag som bättre och känns inte lika läskigt.

Men den absolut bästa resan vi gjort gjorde vi för snart 3 år sedan med hela familjen, vi bilade ner till Frankrike där vi hyrt hus i 2 veckor med mattias föräldrar. Verkligen supermysigt, det var min första utlandssemester förrutom när jag i tonåren var i tjeckien.

Vi bodde nästan vid den spanska gränsen så vi åkte över till San Sebatian en av dagarna och det är nog ett av dom vackraste ställena jag sett, helt otroligt vackert, jag gillar lite det här med att det är en pulserande stad men det finns även vatten och stränder på samma ställe. Och jag får lite av en känsla att det är lite så Barcelona är, jag får väl se.

 

Nu kom jag ju helt in på något som jag inte skulle ha skrivit om utan jag hade ju tänkt skriva om att jag sitter och forskar om barcelona och om vad man borde se och göra när man är där, självklart har jag luskat lite om shoppingen och den ser ju lovande ut tycker jag   . Det står vart man ska gå om man vill shoppa billigt resp dyrare. Dom tipsar om att man ska köpa skinn/läder saker för det är otroligt mycket billigare än här hemma i sverige, det skulle min kompis/reskompis Anna  veta hon älskar typ allt i skinn   .

Det jag vet att jag MÅSTE köpa är ett par solglasögon, jag har bestämt mig för att vart jag än reser utomlands så ska jag köpa/samla solglasögon från där jag varit. Anna och hennes man Roger är våra reskompisar som vi 1 gång om året åker på en weekend med som började av en slump för 2 år sen då dom skulle åka iväg och frågade om vi ville följa med, det året (2009) åkte vi till Prag, förra året 2010 var vi i Edinburgh och nu iår blir det Malta, vi åker alltid i augusti och ska försöka göra en sån här resa tillsammans varje år, dom 2 är verkligen sanna vänner, dom vet man att man kan lita på och jag kan nog tala även för Mattias att dom är absolut våra bästa vänner, friends for life   .

För att återkomma till det jag skrev ang solglasögon så har jag köpt både i prag och i skottland och nu får det bli barcelona och i aug malta, istället för att köpa dom här skedarna och allt man kan köpa så köper jag solglasögon då jag ändå gillar det och använder. Solglasögon är ju ändå något som inte tar upp för mycket plats, jag gillar ju även väskor, skor och bling bling och det tar ju lite mera plats. Skor var också en sak man kunde hitta billigt i barcelona, gud i min himmel kanske hittar mitt mecca?! Vem vet....  

Det här är hotellet som vi har bokat, och det bokade vi via booking.com

 

 http://www.hoteles-silken.com/gran-hotel-havana-barcelona/en/

 

Nä nu måste jag väcka gubben min och servera lite frukost innan dagens äventyr börjar....

 

  

Presentation

Dagens ord....

Search for yourself, by yourself.
Do not allow others to make your path for you.
It is your road, and yours alone.
Others may walk it with you,
but no one can walk it for you.

Mixpod

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Besöksräknare

besöksräknare

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Bloggvärde

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards